Wednesday, June 25, 2008

Religion och IQ

Den kristna tidningen Dagen rapporterar i dagarna om den danske forskaren Helmuth Nyborgs jämförelser mellan länders IQ-nivå och utbredning av religiös tro. Standardiserad Information har tagit del av de mer detaljerade resultaten och sett följande:

* Personer som tror på en "kraft i det undermedvetna" har betydligt lägre IQ än genomsnittet, 74.

* De som däremot tror på "en gud med humor" har inte bara högre IQ och utbildning, utan också en mer optimistisk syn på livet som sådant. Den genomsnittliga IQ:n för en sådan person ligger på 132.

Standardiserad Information tar inte ställning i religiösa frågor, men har en positiv inställning till att diskutera hur frågorna ställs och huruvida de kan lösas logiskt-empiriskt.

4 comments:

puterman said...

Jag läser Standardiserad Information med stort intresse, eftersom jag gillar information som inte missfärgats av subjektiva åsikter. I anslutning till denna artikel ställer jag mig dock frågan om människovärde. En bekant till mig anser att människovärdet är linjärt proportionellt mot individens IQ. Även om detta går emot den standardiserade uppfattningen att alla människor är lika mycket värda, så ägen den en elegans som det är svårt att värja sig emot. Vad anser Standardiserad Information om detta?

barlon said...

puterman,

jag är benägen att hålla med Dig i Ditt resonemang, men känner att det finns en risk att Du glömmer bort människans övriga 12 intelligenser. IQ är inte allt.

Med vänlig hälsning,
barlon

standardinfo said...

Standardiserad Information har mottagit förfrågan, och ämnar återkomma med svar i ämnet inom kort.

hjon said...

Jag tycker nog snarare att människovärde bör fortsätta att appliceras på befolkningen som en normalfördelning, de allra dummaste och de allra smartaste bör marginaliseras. Majority rulez, som man brukar säga.